donderdag 20 januari 2022

Must read: Kom als jezelf.

Iedereen moet dit boek in zijn of haar kast hebben

Must read: Kom als jezelf.
M

Kom als jezelf

Mijn eerste reactie op dit boek is: iedereen moet dit boek in zijn of haar kast hebben. Ongeacht je gender of geslacht, want datgene dat er instaat is voor iedereen van belang om te weten. Het boek is een vertaling van de wetenschap over de vrouwelijke seksualiteit, met daarin een inzichten van Emily Nagoski verwerkt. De dingen die beschreven staan kloppen en zouden tot de algemene kennis van iedereen moeten behoren. Wat ik bovendien echt een pluspunt vond, was dat er aan het einde van elk hoofdstuk als het ware een samenvatting stond met de belangrijkste punten. Het is namelijk een dik boek en zo kon ik in ieder geval nagaan of ik de inhoud van het hoofdstuk in zijn geheel wilde lezen, als ik dacht daarin nieuwe dingen tegen te komen.

Haar eigen manier om om te gaan met het seksuele systeem, door aan te duiden dat er remmende factoren zijn en dat er juist stimuleren factoren zijn, zal heel erg helpend zijn voor een boel vrouwen (en mannen). Ik merk dat ik het in de praktijk ook regelmatig aanhaal om duidelijk te maken hoe seksualiteit kan werken.

Als we meer gaan inzoomen zijn er wel wat dingen aan te merken, maar dit maakt het geen minder boek! Wetenschappelijke artikelen zijn over het algemeen niet de meest makkelijke artikelen om te lezen en alhoewel het een hele fijne poging is geweest om het een goed leesbaar boek te maken, is het qua uitstraling wel wat eentonig, dan wel niet saai. Ik kan me voorstellen dat dit voor de gemiddelde lezer niet heel aantrekkelijk is.

Naast de uitstraling viel het mij op dat er ruimschoots aandacht is voor de verhalen en ervaringen van een aantal vrouwen uit haar omgeving. Op sommige momenten zette deze voorbeelden de tekst kracht bij, maar in de meeste gevallen waren het lange stukken tekst waarin ik de aandacht verloor.

Wat ik ook lastig blijf vinden is als er in boeken zo’n nadruk gelegd wordt op het orgasme van de vrouw. De focus komt hiermee dusdanig op het orgasme te liggen, dat de afwezigheid van een orgasme tijdens seksuele contacten alleen maar zwaarder wordt beleefd. Ik zou graag zien dat er hierin wat meer nuance zou zijn: je kan namelijk ook oprecht eindeloos genieten van seks zonder een orgasme te krijgen. En natuurlijk is het fijn om een orgasme te kunnen krijgen en je eigen seksualiteit goed te kennen, te weten dat jij als vrouw net zo goed een orgasme kan krijgen als een man. Maar het moet niet. Niets moet wat dat betreft als het op seks aan komt.

je hebt op ilvy.com gelezen:

Must read: Kom als jezelf.

HomeILVY MagazineMust read: Kom als jezelf.

AANRADERS

Als sorry zeggen niet lukt

Ze is boos, boos omdat hij niet wil inzien dat zij degene was die dit keer verdrietig mocht zijn. Zij was degene die van alles voelde, nadat ze drie jaar lang niets had gezegd. En toch lukt het hem om het om hem te laten draaien. Hij was degene...

Liefdesverdriet

Singles Day!

Liefde leer je

VOLG JIJ ONS AL?

KIJK JIJ WEL EENS PORNA?

Het grote verschil tussen porno en porna is de vrouwvriendelijkheid. En daarmee bedoelen we niet dat het veel braver is, of soft (integendeel…) of dat er altijd een goed verhaal in zit (er wordt wél beter over nagedacht) of dat er alleen maar vrouwen bevredigd worden.

Kijk maar eens op: pornakijken.com