Boeken (2017)

Het monogame drama (2015) / Simone van Saarloos

Het einde van de monogamie?

In dit gedurfde pamflet betoogt Simone van Saarloos dat monogame relaties niet werken en bejubelt zij de kracht van de single met lossere contacten. Ze hekelt het feit dat relaties vaak een vast verloop moeten volgen. In monogame relaties is volgens haar daarnaast te weinig ruimte voor spontaniteit en hangt je geluk te veel van één persoon af. Hier en daar is de redenering wat kort door de bocht. Er is immers veel diversiteit in hoe mensen een monogame relatie beleven. Ook zit niet iedereen te popelen om de voortdurende spanning van het hebben van meerdere geliefden te ervaren. Toch geeft Van Saarloos een voor iedereen bruikbaar advies: laat je niet opleggen hoe jij je relatie(s) wilt inrichten en probeer een compleet en veerkrachtig persoon te zijn.

Koop Het Monogame Drama hier.

Een Parijse affaire (2015)  / Tatiana de Rosnay

Elf manieren om vreemd te gaan…

En elf manieren om het te ontdekken. Na de roman Overspel (2014) neemt De Rosnay in deze bundel het thema vreemdgaan nogmaals onder de loep. De verhalen over overspelige echtgenoten en schuinsmarcherende dames zijn soms tragisch, soms humoristisch, en hebben vaak een zwart randje. Sommige verhalen zijn klassiek vormgegeven, anderen hebben de vorm van een dagboekfragment, monoloog of telefoongesprek, waardoor Een Parijse Affaire afwisselend blijft. Helaas hebben de verhalen, op enkele uitzonderingen na, niet veel diepgang en soms stelt de clou teleur. Een luchtig vakantieboek, dat wel.

Koop Een Parijse Affaire hier.

Het Rosie Effect (2015) / Graeme Simsion

Als je vrouw maar gelukkig is

In het Rosie Project maakte we al kennis met Rosie en professor Don Tillman, die zich niet beseft dat hij het syndroom van Asperger heeft.  We zagen hoe zij een relatie opbouwden vol ongemakkelijkheden. Dit verhaal vertelt ons hoe ze in New York terecht komen en hoe Rosie’s zwangerschap een zenuwinzinking bij Don veroorzaakt. Hij doet zijn uiterste best de vaardigheden van het toekomstige vaderschap onder de knie te krijgen, maar de uitdagingen blijven komen. Na het eerste boek lijkt dit boek net iets te lang van stof, maar dit is wellicht ook omdat we ondertussen bekend zijn met de opmerkelijke gedragingen en uitspattingen van Don Tillman. Toch is ook dit weer een leerzaam boek, dat een mooi beeld weergeeft van een man met het syndroom van Asperger die niets liever wil dan dat zijn vrouw gelukkig is.

Koop Het Rosie Effect hier.

Klassiekers

Het seksuele leven van Catherine M (2001) / Catherine Millet

Zonder schroom

Wie durft het aan om een gedetailleerd overzicht te publiceren van zijn volledige seksleven? Kunstcritica Catherine Millet deed het. Ze schreef een knallende bestseller over haar indrukwekkende seksuele escapades. Zonder schroom en met veel oog voor detail vertelt ze hoe ze naar seksfeestjes gaat en zich op anonieme plaatsen door tientallen mannen achter elkaar laat nemen. Het boek sloeg in 2001 in als een bom en leverde Catherine zowel lof als kritiek op. Het verhaal is aanvankelijk fascinerend, maar wordt wat monotoon door het gebrek aan emotie. Ook rijst de vraag: kun je jezelf volledig passief en willoos overgeven aan ontelbare mannen en jezelf toch nog feministe noemen? Beslis zelf!

Koop Het Seksuele Leven van Catherine M. hier.

Tropic of Cancer (1934) / Henry Miller

De schok van de jaren dertig

De frivoliteit van de roaring twenties  had weinig invloed op de strenge seksuele moraal  van dat tijdperk. Vanwege de beschrijvingen van losbandige seks werd Tropic of Cancer bij de publicatie in 1934 dan ook verbannen in de Verenigde Staten, Canada en Engeland. Wie Tropic of Cancer nu leest, meer dan tachtig jaar later, zal eerder geschokt zijn door de manier waarop de mannelijke hoofdpersonen over vrouwen praten dan over de seksuele escapades die sporadisch de revue passeren. Door de vanzelfsprekendheid waarmee Miller zijn avonturen beschrijft, is het deels autobiografische, deels fictieve verhaal niet meteen opwindend op een erotische manier. Het is wél een aanrader voor de lezer die geïnteresseerd is in de zielenroerselen van een blije armoedzaaier in Parijs, voor wie seks nu eenmaal op logische wijze bij het leven hoort.

Koop Tropic of Cancer hier.